ساربوک

کتابفروشی اینترنتی ساربوک

ساربوک

کتابفروشی اینترنتی ساربوک

آخرین نظرات

ترجمه: علی شریف

 

سردبیران "‌‌نقد کتاب تایمز" (The Times Book Review) در تاریخ 23 نوامبر 2020 بهترین عناوین داستانی و غیر‌‌‌داستانی امسال را برگزیده‌اند که در زیر ترجمه‌ی این متن به صورت کامل ترجمه و منتشر می‌شود. نیویورک تایمز دو دسته‌بندی کلی کتب داستانی و کتب غیر داستانی را در نظر گرفته و برای هر کدام 5 کتاب معرفی نموده است.

کتابفروشی اینترنتی ساربوک  برای اولین بار، با کیفیت بالا، مقاله‌ی «10 کتاب برتر نشریه نیویورک تایمز» را به فارسی برگردان و در اختیار مخاطبان عزیز خود قرار می‌دهد.

 

● کتاب های داستانی:

 

1- "کتاب مقدس کودکان" (A Children's Bible) نوشته لیدیا میلت (Lydia Millet):

در جدیدترین رمان لیدیا میلت (Lydia Millet) گروهی از کودکان به همراه والدین میانسال خود در تابستان، در خانه ای روستایی در شمال شرقی آمریکا گرد هم می‌آیند. بزرگترها در مصرف قرص، نوشیدن مشروبات الکلی و غلتیدن در رختخواب، شورش را در می‌آورند. همچنین کودکان و نوجوانانی که محبتی ندیده‌اند، و خواهرها و برادرهایشان که از سوی والدین نادیده گرفته شده‌اند، با نفرتی رو به رشد، نظاره‌گر هستند. اما آنچه به عنوان کمدیِ نسلی آغاز شده است، به زودی و با فروپاشی اوضاع، روند تاریک‌تری به خود می‌گیرد. هرج و مرجِ پس از فروپاشی اوضاع، در کتاب، مورد تاکید قرار می گیرد، آن هم با صحنه ها و مظاهری اقتباس شده از کتاب مقدس: مردی در یک قایق منفجر شده در میان نیزارها، حیواناتی نجات یافته از سیل در پشت یک وانت، نوزادی متولد شده در یک آخور و غیره.

Millet در این کتاب با پرداختی آهسته اما بی وقفه، و با بیان افسانه های بنیادی در معنای جدید و با سرانجامی از امید، داستانی کنایه آمیز را پیرامون دگرگونی اوضاع ارائه می‌دهد.

 

2- "Deacon King Kong" نوشته جیمز مک براید (James McBride):

یک داستان مرموز، یک رمان جنایی، یک مضحکه شهری و یک تصویر جامعه شناختی از اواخر دهه 1960 در بروکلین؛ رمان مک براید (McBride) همه این توصیفات را شامل می‌شود. داستانی بسیار سرزنده و سرگرم کننده که در قلب آن، شماس(فردی که دعای مذهبی مسیحی می خواند) Cuffy Lambkin ملقب به «کت ورزشی» که سالهاست در محل پروژه‌های مسکن‌سازی مقیم است، قرار دارد. وی همسرش را از دست داده و تنها به سر می‌برد و همچنین فردی مذهبی است که مرتب به کلیسا می‌رود ولی میگساری نیز می‌کند. وی هم اینک پس از شلیکی که به یک فروشنده محلی مواد مخدر کرده و علت آن نامعلوم است، تحت تعقیب قرار دارد. این ماجرای کش دار ادامه پیدا می‌کند و گروه مواد‌ فروش رقیب، یک قاچاقچی ایتالیایی، گنج دفن شده، خواهران در کلیسا، و مردی که همسرش مدت ها پیش درگذشته است اما هنوز صدای نق زدنش از گور بلند است را در‌‌‌‌‌برمی گیرد.

مک براید، رمان "پرنده خوب فرمانروا" (The Good Lord Bird)، که برنده جایزه ملی کتاب آمریکا شد، و کتاب خاطرات "رنگ آب" (The Color of Water) را در کارنامه خود دارد. اما مک براید در کتاب فوق متفاوت از سایر کتاب هایش، سمفونی عجیب و غریب خود را با احساسی عمیق اجرا می‌کند و در طول داستان هرگز در عین نشاط، دید خود را نسبت به رنج و نابرابری بشری از یاد نمی‌برد.

 

3- "همنت" (Hamnet) نوشته مگی او فارل (Maggie O'Farrell):

این رمان، که یک شاهکار جسورانه از تخیل و همدلی است، به یک رمز و راز تاریخی، جسم و جان می‌بخشد. و آن راز این است: چگونه مرگ پسر 11 ساله شکسپیر، "همنت"، پس از چند سال، نمایشنامه او با نام "هملت" را رقم زده است؟

اوفارل (O'Farrell)، رمان نویس متولد کشور ایرلند، با شفافیتی که احساسات را بر می‌انگیزد، زادگاه شکسپیر را به ذهن می‌آورد؛ بوی چرم تازه در مغازه دستکش فروشی پدر بد اخلاق او، عطر سیب‌ها در انبار ذخیره‌سازی- جایی که او اولین بار اگنس (Agnes) (دختر آن مرد کشاورز و درمانگری بااستعداد که بعدها به همسری او در می‌آید) را می بیند-، و غم و اندوه بزرگی که برای او پدید می‌آید وقتی نمی تواند پسرش، همنت را از طاعون نجات دهد.

این رمان چهره ای از ماتم وصف ناپذیر است که زیبایی های بسیاری بر آن نقش بسته است.

 

4- "مرثیه های وطن" (Homeland Elegies) نوشته ایاد اختر (Ayad Akhtar):

رمان دوم اختر (Akhtar) در عین حال که شخصی و سیاسی است، می تواند به عنوان مجموعه ای از مقالات که یک هویت متکثر را شکل می‌دهند، قلمداد شود.

داستان از والت ویتمن (Walt Whitman) آغاز می‌شود؛ با پیشنهاداتی رو به افزایش برای رفتن به آمریکا، و آرمان تعلق ملی که راوی داستان آن را در ادامه و در فصل های بعدی روشمندانه، رد می‌کند.

در فصل‌های بعدی کتاب درباره‌ی موضوعاتی نظیر اغوای سرمایه و تباهی آن، زخم های 11 سپتامبر، و طعم تلخ طرد فرهنگی می‌خوانیم. اختر در این کتاب به هیچ گروه از منتقدینِ غالب‌ترین روایت های آمریکا حمله نمی‌کند. او با بازگشت های متعدد به موضوع پدرش، که یک مهاجر پاکستانی و زمانی پزشک دونالد ترامپ بود، در زندگی خود به دنبال پاسخ برای یک پرسش بسیار مهم می‌باشد، و آن پرسش این است: سرانجام برای آمریکایی بودن چه کاری باید انجام داد؟

 

5- "نیمه ناپدید شونده " (The Vanishing Half) نوشته بریت بنت (Brit Bennett):

پس از اثر بسیار تحسین شده "مادران" (The Mothers)، در دومین رمان، بنت (Bennett) تعمقی بحث انگیز درباره امکان ها و حدود خود شناسی انجام داده است.

فصول متوالیِ این کتاب، سرنوشتِ جدا از همِ استلا و دسیری (Stella & Desiree) را بازگو می‌کنند؛ خواهرانی دوقلو اهل یک شهر در Black Louisiana، در دوران جیم کرو (Jim Crow) که ساکنان در زمان او به سفید پوست بودن خود مباهات می‌کردند. با تصمیمی که استلا می‌گیرد، زندگی این دو خواهر از یکدیگر جدا می‌شود؛ تا اینکه سال ها بعد به طور غیر منتظره ای دوباره با یکدیگر تلاقی می‌کند.

بنت رمان خود را با دغدغه‌های متعددی نوشته است و علاوه بر یک مرد دو جنسه و یک زن بازیگر، آن را پر از شخصیت هایی کرده است که ما را به بررسی این امر فرا می‌خوانند که چگونه، هویت، ممکن است هم انتخاب و هم تحمیل شود. این شخصیت‌ها ما را به درجه ای می‌رسانند که مرگ را پدیده ای شایع‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، در نظر آوریم.

 

● کتاب های غیر داستانی:

 

6-"جاده سرزمین پنهان، درون ذهن یک خانواده آمریکایی" (Hidden Valley Road: Inside the Mind of an American Family) نوشته رابرت کالکر (Robert Kolker):

دون و میمی گالوین (Don & Mimi Galvin) در سال 1945 صاحب اولین فرزند از 12 فرزند خود شدند. هوش و ظاهر زیبا در خانواده آنها وجود داشت، اما معلوم شد که بیماری روانی نیز در این خانواده وجود دارد. در اواسط دهه 1970، شش تن از ده پسر خانواده گالوین به اسکیزوفرنی مبتلا بودند.

کالکر می‌نویسد: "اسکیزوفرنی برای یک خانواده اساساً تجربه ای ناگوار است، گویی بنیان خانواده برای همیشه کج شده باشد." اثر او شاهکاری در روزنامه نگاری داستانی، و در عین حال مطالعه ای پیرامون همدلی است. وی ضمن ردیابی پیشرفت های علمی در درمان این بیماری، ماجراهای خواهران و برادران گالوین را با دلسوزی بی اندازه بازگویی می‌کند.

 

7- کتاب "سرزمین موعود" (A Promised Land) نوشته باراک اوباما (Barack Obama):

خاطرات دوران ریاست جمهوری با هدف اطلاع رسانی، پررنگ کردن شهرت و تا حدودی شکل دادن به روند تاریخ نوشته می‌شوند، و اوباما نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنچه این کتاب را از آثار پیشینیان متمایز می‌کند، میزان قابل توجه درون‌نگری آن است. او با تعمق در مسائل مرگ و زندگیِ مربوط به امنیت ملی و با بررسی جزئیات تصمیم‌گیری خود، خواننده را با خود به ذهن خویش می‌برد. وی در این کتاب چگونگی تاب آوری در برابر روند همراه با شکست قانون‌گذاری را توصیف و رای خود را پیرامون اصلاح مراقبت های بهداشتی و بحران اقتصادی بیان کرده است.

اوباما، که نوشته هایش ساده و زیبا است، در این کتاب روایت خود را با حکایات خانوادگی دوست داشتنی و کلیاتی مختصر از رهبران جهان و همکاران آنان همراه کرده است. "سرزمین موعود" جلد نخست یک مجموعه دو جلدی است که وقایع را تا سال 2011 بازگو می‌کند و به اندازه شخص رئیس جمهور پیشین قابل تامل و سنجیده است.

 

8- "شکسپیر در آمریکای تفکیک شده، آنچه نمایش نامه های او درباره گذشته و آینده مان به ما می‌گوید" (Shakespeare in a Divided America: What His Plays Tell Us About Our Past and Future) نوشته جیمز شاپیرو (James Shapiro):

نویسنده کتاب های "وصیت‌نامه پرسش برانگیز" (Contested Will: Who Wrote Shakespeare?) و "1599، یک سال از زندگی ویلیام شکسپیر" (1599: A Year in the Life of William Shakespeare) در آخرین کتاب خود از همیشه بهتر بوده است. او در این کتاب دو موضوع فرهنگی عمده (شکسپیر و آمریکا) را اختیار کرده و اثرات برخورد آن دو را با یکدیگر موشکافی کرده است.

هر فصل به نحو مرتبط با موضوع خود و متفاوت از فصول دیگر بر روی یک سال متمرکز می‌شود. فصل نخست، "1833: ازدواج با فردی از تیره دیگر" (1833: Miscegenation)، پیرامون جان کوینسی آدامز (John Quincy Adams) و نفرت شدید وی از دزدمونا (Desdemona) می باشد. فصل آخر، "2017: چپ | راست" (2017: Left | Right)، که در حقیقت شاپیرو در آن به اوج کار خود رسیده است، به تحلیل نمایش مشهور "ژولیوس سزار" (Julius Caesar) در پارک مرکزی (Central Park) پرداخته است. با توجه به این امر روشن است که موضوع اصلی این کتاب شکسپیر نبوده، بلکه ایالات متحده آمریکا است.

 

9- "وادی مرموز" (Uncanny Valley) نوشته آنا وینر (Anna wiener):

کتاب زیبای خاطرات وینر (Wiener) یک شرح ادبی غیر معمول از سرخوردگی از دنیای فناوری است.

وینر که از شغل کم درآمد خود تحت عنوان دستیار در یک نهاد ادبی در نیویورک ناخشنود بود، کمی بعد با حدود 25 سال سن به غرب آمریکا می‌رود و با هیجانی ناشی از خوش بینی، سرزندگی و جاه طلبی به ندای دل فریب استارت آپ‌های منطقه خلیج (Bay Area)، گوش فرا می‌دهد. او در موقعیت های مختلف تحت عنوان پشتیبانی از مشتری، مجموعه ای از مشاغل نه چندان جذاب و مهیج را دنبال می‌کند؛ اما جایگاه غیر قابل توجهی که داشت برای او یک نعمت محسوب شد و فرصتی بی‌همتا را فراهم کرد که از طریق آن توانست به بررسی دقیق رشته‌ی خود بپردازد. نتیجه‌ی امر عبارت است از یک بررسی موشکافانه و شرحی برملا کننده و در عین حال بی سر و صدا از خلأ بین آرمان گرایی همگانی در یک صنعت و تبهکاری هایی که در آن صورت می‌گیرد.

 

10-"جنگ، چگونه درگیری ها ما را شکل داده اند" (War: How Conflict Shaped Us) نوشته مارگارت مک میلان (Margaret MacMillan):

"جنگ" یک کتاب کوتاه اما غنی با موضوعی عمیق است. مک میلان (MacMillan) در این کتاب استدلال می کند که جنگ (پیکار و کشتار) آنچنان با مفهوم انسان بودن گره خورده است که مشاهده آن تحت عنوان انحراف، موجب عدم درک امر خواهد بود.

جنگ تاکنون موجب بسیاری از فاجعه های بزرگ و در عین حال بسیاری از بزرگترین دستاوردهای تمدن بوده است. جنگ در تمام اطراف ما وجود دارد، و بر هر آنچه می‌بینیم و یا انجام می‌دهیم تاثیرگذار است.

مک میلان به نحوی روان و گیرا به نوشتن می‌پردازد. می‌توان گفت تمامی صفحات این کتاب، جالب و علی رغم استدلال تلخ آن، سرگرم‌کننده است.

 

**در این لینک می‌توانید ده کتاب پرفروش سال 2019 را به همراه معرفی آن‌ها مشاهده بفرمایید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۹
ساربوک ساربوک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی