ساربوک

کتابفروشی اینترنتی ساربوک

ساربوک

کتابفروشی اینترنتی ساربوک

آخرین نظرات

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

مدیر باید بتواند در کنار کوسه‌ها شنا کند، بدون آن‌که خورده شود! 
مدیر باید مذاکره کند، هوای کارکنان خود را داشته باشد و تیم خلاق و مبارز و شجاع را ایجاد و هدایت کند. خود را مدام ارتقاء دهد و استراتژی سازمان خود را طرح بریزد و...
در این جستار کتاب هایی را به اختصار معرفی کرده ایم که به کار اهداف فوق بیایند.

به قلم: هادی خادم الفقراء

این مقاله از معتبرترین سایت‌های مدیریتی مثل نیوریوک تایمز، سایت آمازون و نیویورک تایمز جمع آوری شده است. در این لیست کتابهایی گنجانده شده که مورد تائید اساتید ایرانی نیز هست و همچنین در ایران از اقبال عمومی برخوردار هستند. هر چند لیست‌های کتاب های مدیریتی دارای متغیرهای زیادی است، اما می‌توان کتاب های مشترکی بین آن ها پیدا کرد. خوشبختانه بسیاری از کتاب هایی که در سایت‌های معتبر اشاره شد، در ایران نیز چاپ شده‌اند. تعدادی از کتاب ها نیز با توجه به این‌که در ایران چاپ نداشته است کتابهای پرفروش ایرانی جایگزین شده است. لذا پیشنهاد می‌شود اگر مدیر هستید حتماً این کتابها را مطالعه نمایید.

1. مدیر یک دقیقه‌ای، اسپنسر جانسون

این کتاب جزء پرفروش‌ترین های لیست آمازون است. این کتاب مثل قالی کرمان است. هرچه زمان می‌گذرد قدیمی نمی‌شود و خواندنش برای همه‌ ضروری تر می نماید. اگر گمان می‌کنید این کتاب یک اثر قدیمی است و در هزاره‌ی سوم کارایی ندارد سخت در اشتباه هستید. کمتر لیست معرفی کتاب در زمینه‌ی مدیریت پیدا می‌کنید که کتاب (مدیر یک دقیقه ای) آقای اسپنسر جانسون در آن توصیه نشده باشد. چرا؟ دلیل ساده‌ای دارد: این کتاب درباره‌ی مدیریت منابع انسانی است و آموزش‌هایی درباره‌ی نحوی برخورد با کارکنان، تشویق و توبیخ آنها داده می‌شود. البته که این کتاب را تنها نباید درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با نیروی انسانی خواند بلکه باید قبل از هر کتابی آن را مورد مطالعه قرار داد. این کتاب در ایران توسط ناشران مختلفی چاپ شده است که ترجمه‌ی اکثر آن‌ها مفید است.

2. مدیریت افراد هاروارد، مکمل و تقویتی

این کتاب هم در لیست فوربس و هم در لیست پرفروش‌های آمازون وجود دارد. اگر گمان می‌کنید کتاب (مدیر یک دقیقه‌ای) برایتان سطح پایینی دارد و شما یک مدیر با تجربه هستید، پس توصیه می‌کنیم کتاب( 10 مقاله‌ی مدیریت هاروارد: مدیریت افراد) را بخوانید. البته که توصیه‌ی ما خواندن همه‌ی این مجموعه‌ی 9 جلدی است. اما خواندن (کتاب مدیریت افراد) برای مدیرانی که در سازمان‌ها، با نیروی انسانی در ارتباط هستند، توصیه می‌شود. مجله‌ی کسب و کار هاروارد بیزینس ریویو(HBR) مجله‌ای در زمینه‌ی مدیریت عمومی است که سالانه در شش شماره چاپ می‌شود. در این مجله مقالات زیادی درباره‌ی الگوهای مدیریتی منتشر می‌شود. (نشر آموخته) مجموعه‌ای در 9 جلد از گزیده‌ی این مقالات چاپ کرده است. موضوعاتی مثل راهبرد، نوآوری، تیم، همکاری، ارتباطات، رهبری، مدیریت افراد، مدیریت تغییر و مدیریت خود.

کتاب مدیریت افراد همان‌طور که از اسمش پیدا است درباره‌ی روش‌های علمی مدیریت افراد بحث می‌کند. در این کتاب‌ تلاش شده است مباحثی که در مدیریت افراد کمتر به آن پرداخته می‌شود به بحث گذاشته شود از خوبی این کتاب حضور نویسندگان بزرگی چون دانیل گلدمن، ژان فرانسوا، فردریک هرزبرگ است که از اساتید بنام علم مدیریت در جهان هستند. مطالعه‌ی این کتاب به همگان توصیه می‌شود.

3. رهبران آخر غذا می‌خورند؟

این کتاب توسط نشر آریاناقلم چاپ شده است. کتاب با خاطره‌ای از جنگ افغانستان شروع می‌شود. خلبانی که برای حفظ نیروهای زمینی ، جان خود را به خطر می‌اندازد. عملیات او این ریسک را دارد که منجر به مرگ خلبان شود، اما او ریسک را می پذیرد و برای نجات جان سربازان، جان خود را به خطر می‌اندازد. او این کار را نه برای پاداش و نه برای مدال شجاعت، بلکه به خاطر حس همدلی با نیروهای زمینی انجام می‌دهد. خلبان از آن‌جا که یک نیروی بالادستی افراد روی زمین حساب می‌شود حمایت خود را از نیروهای زمینی انجام می دهد. در واقع یکی از توقعات کارمندان از مدیر بالادستی خود، حمایت است. (سایمون سینک) در این کتاب تلاش می‌کند نشان دهد چگونه یک شرکت با وجود رهبران حامی و فداکار باعث رشد و پیشرفت کار می‌شوند. او یکی از وظایف مدیریتی را اموری می‌داند که سبب شود کارمندان در شرکت، شجاع شوند و اعتماد به‌نفس بالاتری پیدا کنند. (رهبران آخر غذا می‌خورند) داستان نیروهای دریایی در زمان اردوهای نظامی است. در این اردوها ابتدا سربازان غذا می‌خورند سپس فرماندهان و در آخر اگر غذایی باقی ماند، رهبران و مدیران ارشد غذا می‌خورند. سایمون سینک سخنران برتر سازمان ملل است و از او کتاب دیگری به نام (از چرا شروع کنید) نیز وجود دارد که بعضی از سایت‌های مدیریتی خواندن آن کتاب را نیز به مدیران توصیه کرده‌اند.

4. مدیران به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند

هرچند در کارتن بچه مهندس، در دنیایی دیگر( دنیایی خارج از زمین) بچه‌هایی بودند که مدیریت یک شرکت را برعهده داشتند!، اما حقیقت این است که کودکان اصلا مدیر نیستند و باید آنها را برای مدیریت مهیا ساخت. متأسفانه عده‌ی زیادی از افراد گمان می‌کنند یک مدیر تازه‌کار و حتی یک مدیر با تجربه تمامی چم و خم کار را بلد است و یا در دانشگاه فرا گرفته است. اما (ژولی زو) نویسنده‌ی کتاب اصلاً چنین اعتقادی ندارد. او که مدیر بخش طراحی فیسبوک است، در کتابش درباره‌ی این‌که چرا یک مدیر باید یک‌سری از کارها را انجام دهد بحث می‌کند. مثلاً در مورد این‌که چرا یک مدیر باید جلسات انفرادی با کارکنان خود برگزار نماید. چرا کارکنان یک شرکت اعتقاد دارند، یک مدیر پاسخ همه‌ی سوالات را بداند و به این چرا چه جوابی باید داد. ژولی زو تلاش می‌کند به مدیران آموزش دهد که به ندانستن اعتراف کنند و تلاش کنند تا هر روز بیشتر از قبل بدانند. از مزیت‌های این کتاب لحن محاوره‌ای و صمیمی است که مخاطب را خسته نمی‌کند. این کتاب توسط نشر نوین توسعه و هورمزد منتشر شده است.

5. چرا باید با چرا شروع کنید؟

سوال مهمی است که چرا باید یک مدیر با چرا شروع کند؟ چون مهم است. بله بسیار مهم است که شما بدانید چرا کارکنان‌تان خسته هستند؟ چرا شرکت در مسیر درستی قرار ندارد؟ سایمون سینک مولف کتاب برای پاسخ به این سوالات یک دایره‌ی طلایی را شرح می‌دهد. در مرکز دایره کلمه‌ی (چرا) وجود دارد. در دایره‌ی بعدی (چگونه) وجود دارد و در حلقه‌ی بیرونی (چه چیز) نوشته شده است. سینک می‌گوید اکثر مدیران‌ می‌دانند که چه چیز می‌خواهند و چگونگی دست پیدا کردن به چه چیز را هم بلدند اما مدیران کمی در بازار وجود دارند که چرایی خود را بدانند. بیشتر مدیران حرکت را از بیرون (از چه چیز) آغاز می‌کنند، حال آن‌که یک مدیر بهتر است برای موفقیت شرکت خود، حرکت را از داخل به بیرون انجام دهد. سینک بیان می‌کند چگونگی عملکرد یک شرکت نزد مشتریان و نمایش چرایی یک شرکت در بازار، بیان‌گر هماهنگی و عملکرد کارکنان شرکت است و یک مدیر وظیفه دارد این عملکرد را با انگیزه‌دادن به کارکنان خود بهبود ببخشد.

6. پیکسار بزرگ شرکت خلاقیت

پیکسار شرکت محبوب من برای کار کردن است. شرکتی که کارتون هایی نظیر (داستان اسباب‌بازی‌ها)، (در جستجوی نمو) و (شرکت غول‌ها) را ساخته است. داستان کتاب، داستان خلاقیت است. زمانی (اد کتمول مولف کتاب)، (استیو جابز) و (جان لستر) تصمیم گرفتند شرکت پیکسار را تاسیس کنند. آن‌ها تصمیم گرفتند اولین کارتن به شیوه‌ی کامپیوتری را خلق کنند. روشی که تا آن زمان کسی انجام نداده بود. کتاب داستان تأسیس شرکت پیکسار است. داستان جلسه‌‌ها، پروژه‌ها و شکست‌هایی است که شرکت متحمل شده است. این کتاب برای مدیرانی که قرار است پروژه‌هایی را به سرانجام برسانند، بسیار عالی است و همچنین برای مدیرانی که باید خلاقیت را جزء فرهنگ سازمانی خود در بیاورند، هم توصیه می‌شود. (شرکت خلاقیت) یکی از پرفروش‌ترین کتابهای نیویورک تایمز و آمازون بوده است. مولف کتاب اد کتمول، 7 فاکتور برای تبدیل کردن یک شرکت به یک شرکت خلاق را بیان کرده است. فاکتورهایی مثل تاثیر کیفیت، درس‌گیری از شکست، حضور افراد خلاق و فاکتورهای دیگر که با خرید این کتاب می‌توانید آن‌ها را بهتر بشناسید. این کتاب توسط نشر هورمزد چاپ گردیده است.

7. کار را عمیق انجام بده

زمانی که کتاب (کار عمیق) منتشر شد به ‌فاصله‌ی چندماه در لیست کتابهای پرفروش آمازون و نیویورک تایمز قرار گرفت. این کتاب درباره‌ی چگونگی بالا بردن راندمان کاری است. این کتاب به موضوع تمرکز در کار می‌پردازد. (کال نیوپورث) در کتاب خود به این مفهوم می‌پردازد که پرداختن به یک کار به صورت عمیق بسیار بهتر از انجام دادن چندکار است. او یاد می‌دهد که چگونه می‌توان تمام تمرکز خود را بر یک مساله قرار داد و کار را انجام داد. او در کتاب خود با بیان این که چرا کار عمیق مهم است، ما را به پذیرش کار عمیق وامی‌دارد و سپس با بیان قوانین چگونگی کار عمیق تکنیک‌های انجام این کار را به ما آموزش می‌دهد. این کتاب توسط نشر نوین توسعه چاپ شده است.

8. شنا با کوسه‌ها بدون خورده شدن

کوسه‌ها احتمالاً تنها موجوداتی هستند که هیچ‌گاه نمی‌خواهید با آن‌ها روبرو شوید، زیرا آنها شما را در یک چشم به هم زدن می‌بلعند. آن‌ها حاکم مطلق آب هستند و شما یک شناگر کوچک در دریای بی‌کران. حقیقت آن است که در دنیای بیرون از آب هم آدمهایی حضور دارند که شما نمی‌خواهید با آن‌ها روبرو شوید. نمی‌خواهید با آن‌ها مذاکره کنید و نمی‌خواهید در کنار آن‌ها کار کنید، اما وظیفه‌ی یک مدیر چیز دیگری است. شما باید در کنار کوسه‌ها شنا کنید، بدون آن‌که خورده شوید. هاروک مک‌کی تاجر خودساخته آمریکایی در این کتاب در فصل‌های متعدد، به مدیران چگونگی مذاکره با کوسه‌ها را آموزش می‌دهد. افرادی که حتی نمی‌خواهند شما را ملاقات کنند و یا شما آن‌ها را، به هر حال شاید شما در نظر دیگران کوسه باشید. مک‌کی یاد می‌دهد که چگونه باید با دیگران برخورد کرد که جواب بله از آن‌ها گرفت. هر چند این کتاب برای مدیران فروش بسیار کتاب خوبی است، اما نباید فراموش کرد که مدیریت یعنی مذاکره، از مذاکره با مشتری تا کارمند فرقی نمی‌کند. شما باید مذاکره را بلد باشید و چه کتابی بهتر از شنا با کوسه‌ها.

9. رهبر با شهامت چه خوبه!

(برنی براون) یکی از مشهورترین سخنرانان تد در کتاب شهامت رهبری درباره‌ی مفهوم شجاعت و اقتدار در مدیریت و رهبری صحبت می‌نماید. او در کتاب خود از ترسی می‌گوید که در زمان انجام دادن کارها با آن روبرو می‌شویم و شجاعت را به معنی تمایل و اشتیاق برای روبرو شدن با چنین ترس‌‌هایی بیان می‌نماید. در دنیای پر از رقابت امروز یک رهبر وظیفه دارد تا کارکنان خود را برای نبرد آماده سازد او باید با شجاعت کامل بتواند مسئولیت‌های جدید را به نیروها انتقال داده و آن‌ها را آماده سازد. براون در کتاب خود از 4 مهارتی می‌گوید که یک رهبر باید آن را بیاموزد تا بتواند بر ترس‌های خود از انجام کارها ، رهایی پیدا کند. اولین مهارتی که باید در این زمینه بپذیریم امکان آسیب دیدن در جریان مبارزه است. در این زمان است که می‌توانیم با ترس‌های خود روبرو شویم. مهارت‌های دیگر مثل ارزش‌مند زیستن، اعتمادکردن و شجاعتِ آموختن، سه مهارت دیگری است که مدیر با قبول کردن آن می تواند تبدیل به یک رهبر بزرگ ‌شود. براون در این کتاب بیان می‌دارد که یک رهبر هیچ‌گاه جواب تمام سوالات را نمی داند و همیشه راهی برای پاسخ دادن به آن‌ها پیدا می‌کند.

10. آیین دوست ‌یابی

یک مدیر همیشه تنها است. او احساس می‌کند بین کارکنان خود محبوبیت ندارد و هیچ کس او را دوست ندارد. دیل کارنگیِ بزرگ، سالها قبل در کتاب خود( آیین دوست یابی) به این مساله اشاره کرده است. او در کتاب خود به این مساله اشاره می‌کند که چگونه به فردی محبوب و اجتماعی تبدیل شویم. او روش تاثیرگذاری بر افراد را بیان می‌کند. نکته‌ی جالب درباره‌ی این کتاب آن است که در اکثر سایت‌های معتبر مثل فوربس، خواندن این کتاب به مدیران در سال 2020 توصیه شده است. این کتاب در بازار ایران با ترجمه‌های زیادی ارائه شده است کتابی سهل و آسان خوان که خواندنش به همه توصیه می‌شود.

11. عادت اتمی مثل بمب اتم

انسان بنده‌ی عادت‌های خود است. همه‌ی ما عادت‌هایی داریم که در زندگی کاری وشخصی‌مان اختلال ایجاد کرده‌اند. نویسنده و عکاس آمریکایی جیمز کلیر که سالهاست با خبرنامه‌های ایمیلی با مخاطبان خود در ارتباط است و درباره‌ی عادت نوشته‌های خود را با آنها در میان می‌گذارد، در کتاب پرفروش خود در سایت آمازون، از کلمه‌ی اتم برای عادت استفاده می‌کند. منظور او از اتم، کوچک بودن عاداتی است که در زندگی ما وجود دارند، اما تاثیر تخریب آن مانند یک بمب اتم ویرانگر است. جیمزکلیر در کتاب خود روش‌ها و توصیه‌هایی را بیان می‌کند که می‌تواند عادات را در وجود ما تغییر دهد. لحن صادقانه و ساده‌ی کتاب در شکل‌گیری جریان کتاب و خوانش آسان آن به خواننده کمک زیادی می‌کند.

12. اصل گرایی شناس باش.

اصل چیست؟ فرع چیست؟ این سوالی است که یک مدیر برای آن باید پاسخ پیدا کند. زیرا بسیار پیش‌ می‌آید، که یک مدیر به‌جای آن‌که یک کار اصلی و مهم را انجام دهد، وقت خود را روی یک کار فرعی گذاشته و زمان خود را تلف می‌کند. بسیار اتفاق می‌افتد که یک مدیر زمان زیادی را صرف انجام کارهای روزانه‌اش نماید. اما در پایان روز متوجه می‌شود راندمان و کارآیی‌اش نزدیک به صفر بوده است. انجام امور زیاد بدون راندمان، کاری عبث و بیهوده است. این نکته‌ای است که (مک کیون) نویسنده و سخنران انگلیسی در کتاب (اصل گرایی) به آن اشاره می‌کند. او در این کتاب با ارائه‌ی روش‌هایی تلاش می‌کند به مخاطب آموزش دهد که چگونه کار مهم و اصلی را انجام دهد. مک کیون می‌گوید از خود بپرسید آیا چالشی که من با آن روبرو هستم یک چالش اصلی و ضروری است یا از مشکلاتی است که به دنبال آن رفتن، کمک زیادی به مجموعه نخواهد کرد. اهم و مهم کردن در طول زمان و این‌که در شلوغی کار به این اهم و مهم برسیم مطالبی است که باید در این کتاب بخوانید.

13. مدیریت با بازده بالا

در لیست 100 کتاب مدیریت در تمام زمان‌ها و در لیست کتا‌بهای پرفروش آمازون کتاب مدیریت با بازده بالا (آندره گروو) حضور دارد. این کتاب به خاطرات گروو در شرکت اینتل می‌پردازد. متاسفانه در مارکت کتاب‌فروشی های ایران، این کتاب آن‌چنان که باید، شناخته نشد. اما این دلیل نمی‌شود که این کتاب در لیست ما قرار نگیرد. کتاب درباره‌ی نحوه‌ی تشکیل تیم‌ها و انگیزه بخشی به افراد تیم بحث می‌کند، هر چند تم اصلی کتاب ،خاطرات است اما شما از محتوای کتاب تعامل و نحوه‌ی برقراری ارتباط در تیم را آموزش می بینید. خواندن این کتاب برای همه‌ی مدیرانی که کارشان ایجاب می‌کند تا با تشکیل تیم به اهداف‌شان برسند توصیه می‌شود.

14. با این کتاب تاثیر بگذار

نمی‌توان لیستی از کتابهای مدیریتی را خواند و کتاب (تاثیر) را در آن ندید. کتابی در حوزه مدیریت ارتباطات، که درباره‌ی قانع کردن افراد بحث می‌کند. این کتاب به مدت 20 سال جزء پرفروش‌ترین کتابهای حوزه‌ی مدیریت در دنیا بوده است و هنوز در دانشگاهی مانند استنفورد تدریس می‌شود. کتاب نوشته‌ی (رابرت. بی سیالدینی) است که در حوزه‌ی بازاریابی کار کرده است. از آن‌جا که کار او در حوزه‌ی بازاریابی است توانسته است به خوبی تجربیات خود در قانع کردن دیگران را در کتاب منتقل کند. متاسفانه بسیاری از مدیران جوان و حتی مدیران مجرب در حوزه‌ی مذاکره و ارتباطات بسیار ضعیف عمل می‌نمایند و نمی‌توانند کارفرما، کارمند و حتی مشتری خود را قانع کنند، زیرا روان‌شناسی متقاعدسازی را بلد نیستند. سیالدینی در کتاب خود به نام (تاثیر) به ما آموزش می‌دهد که چگونه دیگران را برای انجام اهداف خود مجاب کنیم. کتاب در هفت فصل راهکارهایی برای مجاب کردن دیگران ارائه می‌دهد. تمایز کتاب سیالدینی با کتابهای دیگر در این حوزه، بررسی روانشناسی افرادی است که می‌توانند دیگران را قانع نمایند و با بررسی این افراد آموزشهایی در قانع‌سازی دیگران عرضه می‌دارد.

15. مکسول خوانی

امروزه بسیاری از مباحث تئوری در مدیریت حول محور رهبری می‌چرخد. این که در یک سازمان باید مدیر بتواند نقش رهبری را ایفا نماید، از جمله مباحثی است که این روزها در همه جا شنیده می‌شود. یکی از افرادی که در زمینه‌ی رهبری کتاب بسیار نوشته است مکسول است. او که سخنران و کشیش مذهبی است. صاحب پرفروش‌ترین کتاب در زمینه‌ی رهبری در لیست نیویورک تایمز است. از مهم‌ترین کتابهای او 21 اصل رهبری و رهبری 360 درجه می‌توان اشاره نمود.

رهبری 360 درجه

ماکسول در کتاب 360 درجه به این موضوع اشاره می‌کند که برای رهبر بودن در یک سازمان نباید در راس امور بود بلکه رهبری باید از میانه‌ی سازمان شکل بگیرد هر کسی باید بتواند بدون توجه جایگاه سازمانی خود نفوذ و تاثیرخود را در سازمان افزایش دهد. خواندن این کتاب به مدیران میانی که گمان می‌کنند نمی‌توانند به پیشرفت در سازمان برسند بسیار کمک می‌کند زیرا شعار این کتاب پیشرفت از نقطه‌ای است که ایستاده‌اید. رهبر بودن در یک سازمان، زمانی اتفاق می‌افتد که شما یاد بگیرید دیگران را تحت تاثیر قرار بدهید و این همان کاری است که مکسول در کتاب رهبری 360 درجه به ما آموزش می‌دهد.

16. از خوب به عالی

بسیاری از مدیران گمان می‌کنند زمانی که سازمان تحت نظارت آنها یک شرکت خوب باشد همه چیز تمام می‌شود اما این پیش‌فرض باعث می‌شود سازمان دچار رکود و از دور خارج شدن در بازار رقابت بشود. زمانی که یک مدیر این کتاب را مطالعه نماید، خواهد دانست که چگونه باید سازمان خود را تبدیل به یک شرکت عالی نماید. کالینز و تیم تحقیقاتی او با استفاده از معیارهایی خاص، مجموعه‌ای از شرکت‌های نخبه و پیشرفته را شناسایی کردند که با جهش‌هایی در سازمان توانسته‌ بودند خود را به یک سازمان عالی تبدیل نمایند. کالینز در این کتاب با مطالعه بر روی شرکت‌های کوکا کولا، اینتل، جنرال موتورز دلایل رشد این شرکت‌ها را پیدا کرده و در کتاب خود ذکر نموده است.

17. کد فکری

فرهنگ در سازمان نقش والایی در موفقیت و ارزشمند‌سازی برند دارد. بسیاری از سازمان‌ها به‌دلیل آنکه نتوانسته‌اند فرهنگ گروهی را در سازمانی اجرا نمایند با شکست مواجه شده‌اند. وظیفه‌ی یک مدیر، برقرارسازی یک فرهنگ گروهی برای پیشبرد اهداف سازمان است. به گفته‌ی دنیل کویل مولف کتاب کد فکری، فرهنگ گروهی سبب می‌شود اعضای یک سازمان راهی برای تفکر گروهی و انگیزه بخشی به یکدیگر پیدا کنند. در تحقیقی که یازده سال روی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف توسط دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داده شد که سازمان‌هایی که فرهنگ گروهی را ایجاد کرده‌اند توانسته‌اند به سودهایی بالاتر از صددرصد در طول فعالیت خود دست پیداکنند.

18. چک لیست

سوال این است که چرا باید کتاب چک لیست را بخوانید؟ توسعه‌ی فردی در مدیریت، بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت است. یک مدیر همواره باید بتواند خود را ارتقاء دهد. برای این کار باید بتواند کارها را به درستی انجام بدهد. آتول گوانده پزشک هندی که مولف این کتاب است و از او کتاب مرگ با تشریفات پزشکی نیز در ایران چاپ شده است، به مطلب مهمی اشاره می‌کند و آن اشتباهات پزشکی است که بسیاری از پزشکان انجام می‌دهند. فراموشی عامل عمده‌ی این اشتباهات است. چک لیست باعث می‌شود از بروز خطاهای روزانه حال چه به دلیل فراموشی و یا به‌دلیل جهل باشد، جلوگیری نماییم.

19. درِ سوم

یک مدیر برای موفقیت نیازمند آن است که برای خود الگوهایی در کار خود پیدا نماید. هرچند این کتاب در حوزه‌ی موفقیت نوشته شده است اما به‌دلیل ساختار کتاب که در آن با افراد موفق مصاحبه شده است و راز موفقیت آن‌ها بررسی شده است، خواندنش برای یک مدیر می‌تواند سودمند باشد. فراموش نباید کرد افراد موفق در وهله‌ی اول در زندگی شخصی خود انسان‌های موفقی هستند و یک مدیر باید بتواند بین زندگی شخصی و کاری خود رابطه ایجاد نماید. آلکس بنایان جوانِ اصالتا ایرانی که مولف این کتاب است با افراد موفقی از جمله بیل گیتس، لیدی گاگا، لری کینگ و آلکس فرگوسن مصاحبه کرده است و متوجه شده است که اکثر این افراد برای موفقیت خود از (درِ سوم) وارد شده‌اند.

20. استراتژی رسیدن به استراتژی

دانستن استراتژی و چگونگی اجرای آن برای یک مدیر مانند نان شب حیاتی است. کتابهای زیادی در دنیا وجود دارند که استراتژی را شرح داده‌اند اما هیچ کدام نمی‌توانند مانند کتاب استراتژی برای رسیدن به استراتژی آریاناقلم موثر باشند. مولفان این کتاب که برای چاپ ترجمه‌ی فارسی یک مقدمه‌ی اختصاصی نوشته‌اند به این مطلب اشاره کرده‌اند که در دنیای حاضر استراتژی‌های متفاوتی مثل استراتژی اقیانوس آبی، نوآوری برهم زننده، ابررقابت در دنیا وجود دارد، اما وجه تمایز این کتاب رویکردهایی است که آنها به استراتژی و شکل دهی به استراتژی داشته اند. مولفان این کتاب با بررسی تجربیات دکتر ریوز به انواع رویکردها برای جاری سازی استراتژی رسیده‌اند که ماحصل آن کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی است. کتابی که می تواند مدیران را از شر اسم‌ها و نام‌های زیاد نجات دهد و به آنها بیاموزد که چگونه استراتژی خود را خلق نمایند.

کلام پایانی

آن‌چه تمامی ندارد معرفی کتاب خوب و عالی برای مدیران است. مدیریت علمی ناتمام است. زیرا مدیریت، بر مبنای پیشرفت و بهبود پایه‌گذاری شده است. مدیریت آمیخته به فلسفه و دانش روان‌شناسی است. مدیریت، امروزه فراتر از انسان‌ها رفته است. امروزه مدیریت در امور دیجیتال و هوش مصنوعی نیز در حال شکل گیری است. برای مدیریت پایانی نمی‌توان متصور شد. مدیریت دانشی توامان است که هر روز در حال پیشرفت است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۹ ، ۰۸:۵۵
ساربوک ساربوک